Az áramszünetek átlagos hossza negyedére csökkent

2023-ban egy átlagos felhasználónak már csak kevesebb mint egy órányi áramszünettel kellett megbirkóznia, ami jelentős javulást mutat az elmúlt évekhez képest.

Az áramellátás folyamatossága kiemelten fontos a felhasználók számára, amit egy E.ON felmérés is alátámaszt. A válaszadók tisztában vannak azzal, hogy rendkívüli időjárási körülmények, mint a szél, a hó vagy az ónos eső hogyan befolyásolhatják az áramszolgáltatást, és hogy a kidőlő fák vagy leszakadó faágak hogyan okozhatnak üzemzavart. A megkérdezettek 78 százaléka gyors hibaelhárítást vár el, 60 százalékuk pedig szeretné tudni az elhárítás várható idejét, míg 40 százalékuk ideiglenes áramellátási megoldásokat remél a szolgáltatótól.

Az áramszolgáltató hibaelhárítási folyamata előre meghatározott protokollok szerint zajlik, szükség esetén külső partnerek bevonásával, szerelők átcsoportosításával az ország más részeiből, valamint szoros együttműködésben a katasztrófavédelem szakembereivel.

A SAIDI mutató, amely az ügyfelek által tapasztalt áramszünetek átlagos hosszát méri évente, az elmúlt húsz évben jelentősen csökkent. Míg 2001-ben még 228 perc volt, addig 2023-ra az E.ON szolgáltatási területén ez az érték kevesebb mint negyedére, évi 57 percre mérséklődött.

Az E.ON üzemirányítási központjai azonnal észlelik a nagy- és középfeszültségű áramszüneteket, és a szakemberek távműködtethető kapcsolóberendezések segítségével igyekeznek a sértetlen hálózatszakaszokon keresztül helyreállítani az áramellátást. A hibák pontos helyének megtalálása és javítása után következik a sérült hálózati elemek, elszakadt vezetékek és megrongálódott vagy kidőlt oszlopok cseréje.

A szerelők számára különösen nagy kihívást jelenthet, ha a meghibásodás nehezen megközelíthető helyen történik. Ilyen esetekben speciális járműveket, például kétéltű mocsárjárókat használnak, és drónok segítségével a levegőből azonosítják a károkat.

A rendkívüli időjárási körülmények között végzett munkálatokról az áramszolgáltató videót is közzétett, amely bemutatja az ezer szakembert is mozgósító helyreállítási folyamatot. Papp Gergely videóriportja bepillantást enged a rendkívüli időjárási körülmények az év 365 napján végzett munka ritkán látott emberi és technológiai hátterébe.

Az E.ON széleskörű kutatást végzett az áramellátással kapcsolatos lakossági véleményekről, melyből kiderült, hogy a válaszadók jellemzően tisztában vannak azzal, hogy mi okozhat üzemzavart az ellátásban; ezek között például tudták, hogy az erős szél, az ónos eső vagy a hó, a kidőlő fák és egyéb elemi csapások károsíthatják a vezetékeket. A lakossági elvárás azonban szigorú: a megkérdezettek 78 százaléka gyors hibajavítást vár, 60 százaléka pontosan tudni szeretné, hogy mennyi ideig tart a javítás, 40 százaléka pedig valamilyen ideiglenes ellátási megoldást vár az áramkimaradás idejére.

A lakosság közreműködése is segítheti a kedvező tendenciát, például a vezetékek közelében lévő növényzet rendszeres gondozásával, a vezetékekre rálógó, vagy más módon balesetveszélyt okozó növények bejelentésével.